Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Ett skolexempel på utveckling av lärarutbildningen"

Nyhet: 2016-11-30

Lärarutbildning under utveckling. Universitetskolans roll. Ämnets betydelse och tvärvetenskap i lärarutbildningen. Dessa tre teman avhandlades på konferensen kring pilotprojektet Brobyggaren den 24 november.

- Göteborgs Stad behöver Brobyggaren. Det slog Jan Mellgren, en av inledningstalarna, fast i sitt anförande. Han är verksamhetsledare på Center för skolutveckling, Göteborgs Stad.

Att finna former där staden och universitetet kan utveckla lärarutbildningen tillsammans är en nyckelfråga för skolan, menade han.

Redogörelse för besök vid Stanford university

Rollen som lärarutbildningen vid Stanford University har spelat för projektet kan inte underskattas och ett team av rektorer, lärare och lärarutbildare berättade om sina erfarenheter från det som kallas för iSTEP, ett program för fortbildning med studiebesök som de deltagit i.

- Att uppleva detta själv är oslagbart. Stanford är verkligen något annat och vi fick träffa några av världens ledande inom ämnet pedagogik och lärande, sa Ingela Bursjöö, en av lärarna som var med.

Maria Jarl, ordförande i Samordningsnämnden för lärarutbildning, beskrev framväxten av projektet. Hon sa att detta är ett skolexempel på utveckling av lärarutbildningen.

- Inte minst förenar detta oss internt, menade hon och avsåg då olika fakulteter på universitetet.

 

Feed-back på projektet av en Advisory board

Projektet har haft besök av en internationellt sammansatt Advisory board.

- Vi fick mycket beröm, framförallt för integrationen mellan högskoleförlagd och verksamhetsförlagd utbildning. Men också en del förslag på möjlig utveckling förstås.

Positiva erfarenheter av försöket med övningsskolor

Maria Jarl, som även är ordförande i Lärarutbildningskonventet, påpekade det stora och ovanliga i att skolväsendet är med och utformar hur universitetet ska utveckla lärarutbildningen.

- Detta är en modell för hur vi kan jobba tillsammans på riktigt och det kan till och med vara vägen framåt för svensk lärarutbildning generellt.

Med det menade hon att överlag är erfarenheterna mycket positiva från försöksverksamheten med övningsskolor och att universitetsskolorna i Brobyggaren är en del av detta.

Att utbildningen är väsentligt mycket kortare och studenterna har en gedigen bakgrund inom matte/NO-området är också viktiga delar i projektet.

- Det finns ett högt förväntanstryck på lärarutbildningen att hitta alternativa utbildningsvägar, och Brobyggaren är just en sådan, sa Maria Jarl. 

Universitetsskolans roll viktig och kan stärkas

En del i konferensen bestod av att deltagarna diskuterade vilka kompentenser som de själva ansåg sig kunna bidra med för att utveckla ett hållbart brobyggande mellan skolan och universitetet.

Sammanställningen visar att det finns ett återkommande argument för att stärka universitetsskolan som en aktiv deltagande part i lärarutbildningen.

 

AV:
0766 185510

Sidansvarig: Maria Löfstedt|Sidan uppdaterades: 2006-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?