Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Fortsatt stark utveckling i Göteborgsregionens övningsförskoleområden

Nyhet: 2017-06-14

Runt 400 lokala lärarutbildare, förskolechefer, koordinatorer och VFU-kurslärare fyllde Smyrnakyrkan i mitten av juni när Förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet bjöd in till samverkansdag inom ramen för den femåriga nationella försöksverksamheten med övningsförskoleområden, ÖFSO.

Alla VFU-kurser vid Förskollärarutbildningen vid Göteborgs universitet ingår i en försöksverksamhet med övningsförskoleområden i ett nationellt femårigt projekt. Projektets upplägg i Göteborg är dock unikt då samtliga studenter från hösten 2014 ingår och att projektet knyts till särskilt yrkesskickliga lokala lärarutbildare som alla utbildas i handledarskap om 7,5 poäng
– inte som vid andra lärosäten där projektet knyts till särskilda övningsförskolor.

Diskutera bedömning

I mitten av juni anordnades en stor konferens för tredje året i rad för de ovan nämnda yrkeskategorierna i Göteborg och kranskommuner.
Under samverkansdagen presenterade olika aktörer sina erfarenheter från försöksverksamhetens olika delar:
VFU-kursläraren Helene Svärd från Härryda lyfte betydelsen av nätverksträffar inför kursstart liksom betydelsen av gemensamma bedömningssamtal med de olika LLU-arna i slutet av varje VFU-kurs som en kvalitetsfaktor för en rättssäker bedömning av studenterna.
LLU Liselotte Bitsch Svensson från Mölndal underströk betydelsen av att tillsammans med andra LLU-are få diskutera bedömning samt hur studenten på bästa sätt tillåts pröva förskollärarrollen.

Trygg bro mellan teori och praktik

Förskollärarstudenten Emelie Apelqvist pekade på vikten av att vara kvar på samma förskola med samma LLU och vinningen med den kontinuitet som blir fallet. Hon ansåg att LLU ”utgör en trygg bro mellan teori och praktik”. Hon berättade att när hon som student kom ut till förskolan för VFU var LLU redan inläst på kursmål och uppgifter. Därmed kunde en planering direkt börja för hur hon som student skulle nå kursmålen.
VFU-koordinator Lisa Lorentz från Angered visade på goda exempel från det egna övningsförskoleområdet där studenterna ges möjlighet att ta del av utvecklingsarbetet i särskilt prioriterade områden inom stadsdelen.
Verksamhetschef Per Andersson Sellén från Stenungsund underströk att handledarutbildningen är en så viktigt kompetensutveckling att Stenungsunds kommun låter alla förskollärare som vill det får gå utbildningen. I dagsläget har 80 förskollärare nappat och kompenserats med 200 timmar vardera.

Tydligare roll i utbildning

Förskolechef Eva Blidmark Bergström från Västra Göteborg tog upp uppdraget att utbilda förskollärarstudenter under VFU och att hennes roll som förskolechef blivit tydligare i utbildningen när hon ska utse särskilt yrkesskickliga förskollärare till uppdraget som LLU.
– Som förskolechef ser hon det som ett viktigt uppdrag att studenten får en god utbildning av en förskollärare som är särskilt yrkesskicklig. Studentens samverkan med LLU, arbetslag och verksamhet blir dessutom bryggan mellan utbildning och anställning om VFU-perioden fungerar väl, sade hon.

Fr v främre rad: Helene Svärd, Lisa Lorentz, Emelie Apelqvist. Bakre rad fr v: Per Andersson Sellén, Liselotte Bitsch Svensson, Eva Blidmark Bergström.

Därefter föreläste Ann-Charlotte Lindgren från institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, IPKL, på temat ”Vetenskaplig grund för det systematiska kvalitetsarbetet” innan Martina Borg - student på masterprogrammet i barn- och ungdomsvetenskap, VFU-kursledare på IPKL och processledare inom ÖFSO - presenterade en intervjustudie med lokala lärarutbildare, om bedömning inom förskollärarutbildningens VFU-kurser.
Solveig Sotevik, också från IPKL, är projektledare för ÖFSO vid Göteborgs universitet. Hon ser ett stort värde med både de återkommande samverkansdagarna och att det i de 20 övningsförskoleområdena genomförs 320 fysiska nätverksträffar varje år från att där inte genomfördes några alls när projektet startade hösten 2014:
– Värdet av konferensen är att vi får syn på all samverkan vi gör tillsammans och hur den fortsätter att växa.

Bidra till skolutveckling

Syftet med ÖFSO är att öka kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen inom Förskollärarutbildningen genom tät samverkan mellan universitetet och de medverkande förskolorna. Förutom att öka kvaliteten i studenternas utbildning har försöksverksamheten som målsättning att bidra till skolutveckling i förskolan och utveckling av utbildningen. Inom de 20 övningsförskoleområdena koncentreras mellan 50 och 100 förskollärarstudenter som är kvar i området under tre år under sin verksamhetsförlagda utbildning, VFU.
– Inga studenter faller mellan stolarna med vårt sätt att organisera. Vi ser på vårt sätt till att få en likvärdig förskollärarutbildning med hög kvalitet, säger Solveig Sotevik som utan ängslan ser fram emot 2019, då den femåriga försöksverksamheten ÖFSO ska utvärderas av UKÄ, Universitetskanslerämbetet.

AV:

Artikeln publicerades först på: uf.gu.se

Sidansvarig: Maria Löfstedt|Sidan uppdaterades: 2006-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?