Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Maria Jarl har ordet december 2016

Nyhet: 2016-12-19

Så här under årets mörkaste dagar kan vi blicka tillbaka på en hösttermin som nationellt har inneburit en del goda nyheter för lärarutbildningen. Signaler från både regeringen och oppositionen tyder på att man tycker att lärarutbildningsreformen från 2011 i grunden har en bra struktur.

Andra förändringar inom utbildningen än på marginalen är inte att vänta. Istället seglar former för lärares och förskollärares kompetensutveckling upp som den stora frågan.

Skolkommissionens slutbetänkande på gång

I vår kommer Skolkommissionen, som har regeringens uppdrag att föreslå åtgärder som ska höja kunskapsresultaten i skolan och öka likvärdigheten, att presentera sitt slutbetänkande. Mycket tyder på att det kommer att innehålla ett välkommet förslag om ett professionsprogram för lärare.

Välkomna satsningar i forskningspropositionen

Regeringen har också presenterat sin forskningsproposition. Den innehåller två konkreta förslag för att stärka lärarutbildningens och skolans vetenskapliga grund: forskarskolor för lärare och en försöksverksamhet för att pröva modeller för samverkan kring praktiknära forskning mellan akademi och skolväsende. Satsningarna är mycket välkomna. Men i resurser mätt är de inte lika kraftfulla som vi hoppats. För att på allvar kunna stärka lärarutbildningens vetenskapliga bas och leva upp till skollagens krav på en skola på vetenskaplig grund behöver resurserna till den praktiknära forskningen inom området mångfaldigas!

Ramvillkor för utvecklingsarbete

Utvecklingen är dock ett steg i rätt riktning. Den skapar ramvillkor som gör det möjligt för professionen att bedriva ett framgångsrikt lokalt utvecklingsarbete. Från Göteborgs universitet är vi glada över flera aktiviteter där universitetet och skolhuvudmännen arbetar tillsammans för att utveckla verksamheten.

Brobyggarens projekttid närmar sig slutet

Pilotprojektet Brobyggaren är ett sådant bra exempel. Vi går snart in i projektets sista år och vi utreder nu förutsättningarna för att permanenta utbildningen från och med 2018. Vi diskuterar även vilka goda erfarenheter vi kan ta med oss till lärarutbildningen i stort. För första gången har också fortbildningsdagen Ämnets dag arrangerats vid Göteborgs universitet.

Samverkansrådet har startat sitt arbete

Lärarutbildningens samverkansråd har haft sitt första möte och diskuterat fördjupat samarbete mellan Göteborgs universitet och Göteborgsregionens kommunalförbund och Göteborgs Stad i frågor som handlar om kompetensförsörjning och kompetensutveckling, praktiknära forskning och verksamhetsförlagd utbildning för att nämna några exempel. Håll utkik efter fler nyheter från Lärarutbildningens samverkansråd under det nya året!

Lärarutbildningen adresserar stora samhällsutmaningar

Men det finns fortsatt stora utmaningar. Resultaten från de internationella kunskapsmätningar som presenterades under hösten visade ökade resultatskillnader mellan olika skolor. Bristande likvärdighet i svensk skola är ett allt större problem. Undersökningar visar också att lärarkompetensen är ojämnt fördelad mellan skolor med olika stora behov. Min förhoppning inför 2017 är att lärarutbildningen vid Göteborgs universitet kan spela en aktiv roll i att adressera dessa och andra viktiga samhällsutmaningar.

Jag önskar er en vilsam och fridfull avslutning på 2016 och ser fram emot fortsatt gott samarbete under 2017.
Maria Jarl, ordförande i Samordningsnämnden för lärarutbildning
 

AV:
0766 185510

Sidansvarig: Maria Löfstedt|Sidan uppdaterades: 2006-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?