Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Uppskattad Ämnets dag på institutionen för historiska studier

Nyhet: 2016-11-02

(från vänster: Carin Örn, Angeredsgymnasiet, Louise Alario, Donnergymnasiet och Annette Forsberg, Uddevalla Gymnasieskola Agneberg
)

”Uppfriskande att få komma tillbaka till universitetet och få nya tankar om sitt ämne. Och väldigt kul att träffa kollegor från andra skolor.” Det var några historielärares omdömen efter Ämnets dag på Göteborgs universitet.

Tisdagen den 1 november lanserade Göteborgs universitet den nya stora fortbildningsdagen ”Ämnets dag” för ämneslärare i gymnasieskolan och årskurs 7-9. Ett stort antal medverkande ämnesinstitutioner erbjöd då kostnadsfritt föreläsningar kring ämnet, aktuell forskning samt ämnesdidaktiska diskussioner.

Lärarna vill tillbaka till universitetet

– Vi har mött ett mycket stort intresse hos lärarna, som gärna vill återvända till universitetet för att få påfyllning inom sitt ämne. Vi hoppas att snart kunna återkomma med ett erbjudande om fortsättning på detta, för att möta den stora efterfrågan, säger Kristina Lindahl, Enheten för utredning och lärarutbildning.

Livslångt lärande

Kanske är detta ett första steg för universitetet i målet att erbjuda lärare ”ett livslångt lärande”.

- Vi hoppas att allt fler institutioner ska kunna erbjuda kortkurser à 2,5 hp, anpassade för lärare till form och innehåll. Också det ett led i att öka samverkan (genom till exempel ämnesnätverk) mellan skola och lärarutbildning. Detta för att nå ett ömsesidigt utbyte av erfarenheter och kunskaper, där teori och beprövad erfarenhet kan mötas, säger Kristina Lindahl.

Bekräftelse och påfyllning

Carin Örn, Angeredsgymnasiet, Louise Alario, Donnergymnasiet och Annette Forsberg Uddevalla Gymnasieskola Agneberg är tre lärare i historia som möttes för första (men inte sista?) gången. Alla tre var eniga om att detta var fortbildning som de uppskattade och hade längtat efter.

- Ja, vi historielärare har så många viktiga saker att prata om när vi ses - jag fick t.ex. idéer om hur jag ska utveckla arbetet med viktiga begrepp i undervisningen! Dessutom fick jag träffat en handledare till en av de studenter som jag ska besöka som vfu-lärare, säger Annette Forsberg.
- Jag kände att jag fick en angenäm bekräftelse på att den undervisning jag har fört kring historiebruk och till viss del källkritik har varit adekvat, samtidigt som jag fick inspiration till att vilja utmana min undervisning och gå ifrån historisk referensram som utgångspunkt i uppgifter. Klurigare men roligare!  (Louise Alario)
Petra Pauli från institutionen för historiska studier upplevde även hon dagen som väldigt positiv.

- Vi fick intrycket av att besökarna uppskattade programmet. Vi har ju tidigare haft events där vi bjudit in yrkesverksamma lärare såsom t ex historiedagen och vi har då märkt att det funnits ett enormt sug efter att fortbildning och att bredda sina kunskaper.

Ett led i proffessionsanknytningen

Ämnets dag ligger helt i linje med hur institutionen har för avsikt att arbeta med en tydlig professionsanknytning på ämneslärarprogrammet med inriktning mot historia.

- Inom ramen för våra kurser har vi arbetar mycket med adjungerade lärare, vilket varit uppskattat bland studenter och bland oss lärare – både vi som arbetar på universitet och de som adjungerats från gymnasieskolan.

Värdefullt kunskapsutbyte

Med Ämnets dag så breddar man sig nu och får dela och utbyta kunskap mellan universitetet och lärarkåren.

- Från universitets sida så ser vi det också som ett sätt att knyta kontakter med de lärare som möter våra studenter på VFU:n och att vi kan få en samsyn kring de möjligheter och utmaningar som finns inom historieämnet. Vi ser ju också de yrkesverksamma lärarna dels som potentiella studenter/deltagare i olika fortbildningsinsatser. Dels som kanske som potentiella LLU:are (lokala lärarutbildare)  och adjungerade lärare i framtiden. Den kontaktyta som skapas under en sådan här dag är på många sätt ovärderlig både för oss och för de lärare som besökte oss.

Goda exempel på hur lärarna ska få tid

Tiden var på många sätt ett tema för dagen, inte bara i historisk bemärkelse, utan rent praktiskt hur skall lärarna ute på skolorna få tid att implementera och bedriva den historieundervisning som föreskrivs i styrdokumenten.

- Ämnet dag kanske inte löste tidsproblemet – men det lyftes ändå fram goda exempel både från föredragshållare och de yrkesverksamma lärarna, enligt Petra Pauli.


Dagen innehöll bland annat detta:
Skolinspektionens kvalitetsgranskning - undervisning i historia Andreas Leo, utredare Skolinspektionen
Historiskt tänkande: vad innebär det och hur kan man arbeta med det i undervisningen Anna-Lena Lilliestam, FD, Universitetslektor, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik/Institutionen för historiska studier, Göteborgs
Att undervisa om historiebruk och utveckla historiemedvetande Robert Thorp, FD, universitetsadjunkt pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna

Alla 15 institutioners Ämnets dag-program finner du här
 

 

AV:
0766 185510

Sidansvarig: Maria Löfstedt|Sidan uppdaterades: 2006-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?