Till startsida
Webbkarta

UFL - Publikationer

UFL-rapporter 2009


[Nr 1] Inriktningen Idrott och hälsa vid lärarutbildningen, Göteborgs universitet
”En bra utbildning som står och stampar”

Håkan Larsson

Rapport 2009:01


[Nr 2] Inventering av lärarprogrammets inriktningar vid Göteborgs universitet

Owe Lindberg

Rapport 2009:02


UFL-rapporter 2008


[Nr 1] ”Jeg ville tatt programmet en gang til – og still høyere krav til oss som lærerstudenter”

Vurdering av struktur og innhold i inriktningen Lärande, undervisning och informationsteknologi (IT) ved lærerutdanningen ved Universitetet i Göteborg

Sten Ludvigsen, Cecilie F. Jahreie og Thomas de Lange 

Rapport 2008:01


[Nr 2] Metautvärdering och förslag till plan för UFL:s kvalitetsarbete

Berit Askling

Rapport 2008:02


[Nr 3] Kultur och språk för tidigare åldrar –
En inriktning inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet.
”Till slut knöts säcken ihop” (Student i kursvärdering)

Birgitta Qvarsell

Rapport 2008:03


[Nr 4] Inriktningen Naturvetenskap för lärare – en utvärdering

Andreas Redfors

Rapport 2008:04

 


UFL-rapporter 2007


[Nr 1] Evaluering af "Korta programmet". En laereruddannebe på Göteborgs Universitet

Vibe Aarkrog

Rapport 2007:01


[Nr 2] ”SOKO är något alla borde läsa”
Utvärdering av inriktning ”Social och kognitiv utveckling hos barn, unga och vuxna” (Specialpedagogik) inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Susan Tetler, Inger Assarson

Rapport 2007:02


[Nr 3] Jag känner en enorm glädje och stolthet över att få jobba som lärare i framtiden.
Utvärdering av inriktningen Samhällspedagogik i lärarprogrammet vid Göteborgs universitet

Kajsa Ohrlander, Kerstin Borhagen

Rapport 2007:03

 


UFL-rapporter 2006


[Nr 1] Den närvarande läraren. En rapport om SÄL 2004

Günter Dippe, Dag-Erik Zackrisson

Rapport 2006:01


[Nr 2] Historia för blivande lärare
En granskning av Inriktning historia inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

David Ludvigsson och Bengt Schüllerqvist

Rapport 2006:02


[Nr 3] Vart tog lärarna vägen? Om arbetsmarknaden för nyutexaminerade lärare mot tidigare år

Jennie Corneskog och Ylva Lundkvist

Rapport 2006:03


[Nr 4] Översyn av inriktningar mot tidigare år inom Lärarprogrammet

Eva Malmström

Rapport 2006:04


[Nr 5] Vad är VFU i lärarutbildningens inriktningar vid GU? - En kartläggning genomförd hösten 2005

Paula Örn

Rapport 2006:05

Powerpoint-presentation


[Nr 6] Validering – en pedagogisk process
Redovisning av ett valideringsprojekt inom
särskild lärarutbildning

Inger Brännberg

Rapport 2006:06


[Nr 7] Bättre VFU med MAG?
En studie om hur MAG-projektet har uppfattats av berörda aktörer

Ellinor Bille

Rapport 2006:07

 


 

UFL-rapporter 2005


[Nr 1] Lärande handledningssamtal
En pilotstudie om handledning av svenskundervisning

Anita Franke, Rigmor Lindö

Rapport 2005:01


[Nr 2] Hverdagslivskundskab og sammenhængsforståelse (Vardagslivskunskaper och förståelse för sammanhang)
Evaluering af læreruddannelsen i hjem- og konsumentkundskab
(Utvärdering av inriktningen hem- och konsumentkunskap för lärare)

Jette Benn

Rapport 2005:02


[Nr 3] Teknik och design - Teknikutbildning i ny design
Utvärdering av en inriktning inom Lärarprogrammet vid Göteborgs universitet

Inga-Britt Skogh

Rapport 2005:03


[Nr 4] Inte bara bli, utan också vara
Utvärdering av Inriktning Slöjd, lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Lena Aulin-Gråhamn

Rapport 2005:04


[Nr 5] Studentopinionen om AUO-kurserna i lärarutbildningen i Göteborg. Översikt 2001 - 2004

Rolf Lander och Michael Hansen

Rapport 2005:05


UFL-rapporter 2004


[Nr 1] Lärare för yngre åldrar: konstnär, forskare eller praktiker?
Utvärdering av två inriktningar i den nya lärarutbildningen i Göteborg

Jan-Erik Johansson

Rapport 2004:01


[Nr 2] Fri bildning i den förnyade lärarutbildningens allmänna utbildningsområden. Kontinuitet och förnyelse

Aadu Ott, Ann-Marie Pendrill

Rapport 2004:02


[Nr 3] "I övrigt ser jag inga problem..."
Utvärdering av inriktningen Svenska för blivande lärare

Bengt Linnér

Rapport 2004:03


[Nr 4] Utvärdering av inriktningen Mediekunskap på lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Gunilla Jarlbro

Rapport 2004:04


[Nr 5] Studentens val och VFU - en flykt från förskola och fritidshem?

Mirella Forsberg Ahlcrona

Rapport 2004:05


[Nr 6] Hur kan kommunikation öka acceptansen av den verksamhetsförlagda lärarutbildningen, VFU? Nulägesanalys samt förslag till åtgärder

En studie av Ellinor Bille och Madeleine Engfeldt-Julin

Rapport 2004:06


[Nr 7] Samhällskunskap i kunskapssamhället
Utvärdering av en inriktning inom den Nya lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Agneta Blom

Rapport 2004:07


[Nr 8] Uppföljning av inriktningen engelska i lärarutbildning vid Göteborgs universitet

Moira Linnarud

Rapport 2004:08


[Nr 9] Rapport om inriktningen Matematik, naturvetenskap och miljö för tidigare åldrar, LMN, i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Bertil Eriksson, Rolf Hedrén

Rapport 2004:09


[Nr 10] Rapport om inriktningen Människa, natur och samhälle för tidigare år, LMS, i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Bertil Eriksson, Rolf Hedrén

Rapport 2004:10


[Nr 11] Rapport om inriktningen Natur och matematik i barnens värld, LNM, i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Bertil Eriksson, Rolf Hedrén

Rapport 2004:11


[Nr 12] Utvärdering av inriktningarna Kemi och Biologi i lärarutbildningen Perioden vt 02 – ht 03

Åke Nilsson

Rapport 2004:12


[Nr 13] ”Det är många olika människor som bara ser olika delar av mig” Utvärdering av inriktningen Svenska för tidigare åldrar

Bengt Linnér

Rapport 2004:13


VFU-modellen i Göteborg. Något att bygga vidare på

Marie-Louise Hansson, Kortedala Kerstin Kvist, Partille Håkan Kollberg, Ale Mona Alfredsson-Wessman, Lärjedalen Suzanne Angelmo, Backa
Åke Hännestrand, gruppl., Skolutvecklingsenheten

Rapport VFU-modellen 2004


UFL-rapporter 2003


[Nr 1] Ett försök med självbedömning under lärarutbildningen

Margareta Holmegaard

Rapport 2003:01


[Nr 2] Rekrytering från etnisk och socialt underrepresenterade grupper till högskoleutbildning/lärarutbildning, särskilt i Ma/Na

Gunlög Bredänge

Rapport 2003:02


[Nr 3] Läris-projektet Lärarutbildning i samverkan med 11 kommuner

Dag-Erik Zackrisson, Solveig Björcke

Rapport 2003:03


[Nr 4] Validering inom Läris-projektet

Lars-Erik Jonsson, Solveig Björcke

Rapport 2003:04


[Nr 5] Studentsupport i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Anders Lokander

Rapport 2003:05


[Nr 6] Språklig enfald eller mångfald...?

S. Thorson, M. Molander Beyer, S. Dentler

Rapport 2003:06


[Nr 7] Uppföljning av ingångsinriktningen "Matematik för lärare" i lärarutbildningen vid Göteborgs universitet

Stefan Löfwall

Rapport 2003:07


[Nr 8] Ämnesdidaktik i lärarutbildningsreformen - och vid Göteborgs universitet

En utredning genomförd av Bengt Schüllerqvist

Rapport 2003:08


[Nr 9] Rekrytering till lärarutbildning med inriktning mot yrkesämnen. Rapport från REK-projektet

Bengt Petersson, Magnus Åkesson

Rapport 2003:09


UFL-rapporter 2002


[Nr 1] Flexibelt lärande - Lärande examination FLEX

Mikael Gunnarsson, Thomas Lingefjärd, Tawfik Mekki-Berrada
och Carl-Axel Sjöblom

Rapport 2002:01


 

Värdegrunden - publikationer utgivna av Cevs

Värdegrunden 1, Samhällets demokratiska värdegrund, 200:-
Värdegrunden 2, Värdegrunden i "poesi och vardag", 265:-
Värdegrunden 3, Lärande dialoger, 216:-
Värdegrunden 4, Barnets rättigheter, 225:-
Värdegrunden 5, Kränkningar i skolan, förekomst, former och sammanhang, 210:-
Värdegrunden 6, Samer och ursprungsbefolkningars rättigheter, 250:-

Publikationer

UFL:s rapporter finns även i tryckt form.
Beställ rapport

Intresserad av att köpa Värdegrundens publikationer:
Beställ rapport

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?