Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Om yrket

Yrket som ämneslärare kräver både ett intresse för ett visst ämne och en vilja att jobba med ungdomar. Det är ett omväxlande och självständigt yrke. Ämneslärare undervisar i matematik, svenska, språk, samhällsvetenskapliga, naturvetenskapliga, estetiska och praktiska ämnen. Förutom den självklara uppgiften att undervisa i sitt ämne har ämneslärare många andra krav på sig som står angivna i läroplanerna för grundskolan och gymnasieskolan. Bland annat ska det finnas ett etiskt, historiskt, internationellt och miljömedvetet perspektiv i undervisningen. Det är också lärarens uppgift att se till att eleverna får ta ansvar och att de kritiskt granskar fakta samt att medverka till att utveckla elevernas känsla för samhörighet, solidaritet och ansvar för människor. Skolan ska också främja entreprenörskap och utveckla elevernas kommunikativa och sociala kompetens.

Arbetsmarknad

Generellt kan man säga att det finns ett stort behov av ämneslärare. Man räknar med ett underskott på 20 procent år 2017. Behovet av 7–9-lärare är större än behovet av gymnasielärare. Konkurrensen om jobben blir något hårdare på fem års sikt. På tio års sikt ökar elevantalet vilket förbättrar arbetsmarknaden. För många av ämnena får man undervisningsbehörighet även för lägre åldrar. Under Grundlärarprogrammet kan du läsa om arbetsmarknaden för F-6.

Arbetsmarknaden för ämneslärare varierar dock både på kort och på lång sikt beroende på vilka ämnen man undervisar i. Det finns ett stort behov av ämneslärare i biologi, fysik, kemi, teknik, matematik och naturkunskap samt tyska, franska och spanska. Det finns risk för överskott av ämneslärare i historia, religionskunskap, samhällskunskap, svenska, engelska och idrott och hälsa. Man bör också tänka på att man blir mer attraktiv ju fler ämnen man är behörig i eftersom det skapar en flexibilitet för arbetsgivaren.

Arbetsgivaren ser gärna att du har många ämnen med dig eftersom det skapar en flexibilitet. Vill du läsa fler ämnen än de som ingår i Ämneslärarprogrammet kan du läsa fristående kurser i skolämnen och ansöka om utökad behörighet när du har fått din lärarlegitimation.

Att tänka på

  • Intresse för ungdomar är lika viktigt som ämnesintresset.
  • Det kan vara högt tempo och ibland är arbetet stressigt.
  • Lyhördhet och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper.

 

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2016-04-30
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?