Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Speciallärarprogrammet - språk-, skriv- och läsutveckling

Speciallärarprogrammet är en vidareutbildning för lärare med minst tre års yrkeserfarenhet efter examen. Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om olika förhållanden i såväl samhälle och skola som faktorer på individnivå, vilka riskerar att leda till svårigheter i lärandet. Du arbetar förebyggande med att undanröja hinder i olika lärmiljöer, med att utveckla arbetet med stödinsatser i form av extra anpassningar samt med att ge stöd i arbetet för elever i behov av särskilt stöd.

Språk-, skriv-, och läsutveckling

Ämnesspecialiseringen mot språk-, skriv-, och läsutveckling, lägger grunden till din förmåga att enskilt och tillsammans med kollegor stödja elever i behov av särskilda utbildningsinsatser inom områdena språk-, skriv- och läsutveckling och till att undanröja hinder och svårigheter i olika lärmiljöer, och att agera kvalificerad samtalspartner i frågor rörande särskilt stöd inom språk- skriv- och läsutveckling. Genom utbildningen utvecklar du förmågan att analysera, kritiskt granska och tillämpa metoder för arbete med; samt bedömning av elevers utveckling inom språk-, skriv- och läsutveckling. Du får också fördjupade kunskaper om elevers språk-, skriv- och läsutveckling och hur denna kan stimuleras.

Utbildningens upplägg

Utbildningen bedrivs som halvfarts campusutbildning (30 hp/år) med distansinslag med 10-12 träffar per termin. Distansstudierna förutsätter tillgång till dator med högtalare, internetuppkoppling samt e-post. Arbete i mindre arbetsgrupp ingår.

Aktuella veckodagar för träffarna meddelas i god tid för kommande period. I möjligaste mån förläggs träffarna på samma veckodagar genom hela utbildningen.

Arbetsmarknad och undervisningsbehörighet

Arbetsmarknaden är mycket god för speciallärare. Enligt Högskoleverkets rapport 'Högskoleutbildningarna och arbetsmarknaden' är rekryteringsbehovet av speciallärare stigande fram till 2020. Du blir behörig att arbeta med undervisning som avser särskilt stöd inom språk-, skriv-, och läsutveckling i de skolformer som din tidigare lärarexamen omfattar.

Förkunskapskrav

Förkunskapskraven består av tre delar:
• Lärarexamen
• Yrkeserfarenhet
• Svenska/svenska som andraspråk och matematik

Avlagd lärarexamen: grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande. För specialisering mot språk-, skriv-, och läsutveckling ska förskollärar-/lärarexamen ha inriktning mot kunskapsområdet språk-, skriv-, och läsutveckling alternativt svenska, omfattande minst 22,5 hp.

Tre års yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid efter exa-
men, alternativt kompletterad utbildning och där pedagogiskt arbete bedrivits i skolämnet svenska. Yrkeserfarenheten ska fyllas i på tjänstgöringsblanketten nedan och skickas in separat i samband med ansökan. Se adress under ansökan.

Tjänstgöringsintyg

Därutöver krävs Svenska B/Svenska 3/Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 3 och Engelska A/Engelska 6

Urval

Från och med antagning till våren 2017 fördelas platserna procentuellt per urvalsgrupp.

  • Grupp 1: Förskollärarexamen, eller motsvarande, 20%.

  • Grupp 2: Grundlärarexamen samt Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, eller motsvarande, 60%.

  • Grupp 3: Ämneslärarexamen med inriktning mot gymnasieskolan, eller motsvarande, och Yrkeslärarexamen, eller motsvarande, 20%.

 

De sökande rangordnas efter antal högskolepoäng inom respektive grupp.

Kontakt

Studievägledning
Tina Mathé
031-786 2284
stvl.spec@ped.gu.se

Besöksadress: Västra Hamngatan 25, Pedagogen Hus A, rum A1 233B. Drop in: Besök efter överenskommelse

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2017-05-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?