Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Speciallärarprogrammet - utvecklingsstörning 3 år på halvfart

Speciallärarprogrammet är en påbyggnadsutbildning för lärare med minst tre års yrkeserfarenhet efter examen. Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper om olika förhållanden i såväl samhälle och skola som faktorer på individnivå, vilka riskerar att leda till svårigheter i lärandet. Du arbetar förebyggande med att undanröja hinder i olika lärmiljöer, med att utveckla arbetet med stödinsatser i form av extra anpassningar samt med att ge stöd i arbetet för elever i behov av särskilt stöd. 

Utvecklingsstörning

Denna specialisering lägger grunden till din förmåga att enskilt och tillsammans med kollegor stödja elever med utvecklingsstörning i deras allsidiga kunskapsutveckling och lärande i skolans ämnen. Särskild tyngdpunkt läggs på identitetsutveckling, kommunikation och interaktion samt delaktighet. Genom utbildningen får du fördjupade kunskaper om elevers språk- och begreppsutveckling där olika redskap så som alternativ och kompletterande kommunikation prövas. Relationen mellan funktionsnedsättning och lärmiljö problematiseras för att kunna arbeta förebyggande.

Utbildningens upplägg

Den treåriga utbildningen bedrivs som halvfarts campusutbildning (30 hp/år) med distansinslag med 10-12 träffar per termin. Aktuella veckodagar för träffarna meddelas i god tid för kommande period. I möjligaste mån förläggs träffarna på samma veckodagar genom hela utbildningen.

Distansstudierna förutsätter tillgång till dator med högtalare, internetuppkoppling samt e-post. Arbete i mindre arbetsgrupp ingår.

Lärcenter Mariestad och Uddevalla

Hösten 2017 finns också möjlighet att läsa vid lärcenter antingen i Mariestad eller Uddevalla. Träffar sker två dagar per månad i Mariestad eller Uddevalla, och en träff per termin i Göteborg. Även dessa varianter läses på halvfart på tre år. 

Arbetsmarknad och undervisningsbehörighet

Arbetsmarknaden är mycket god för speciallärare. Enligt Högskoleverkets rapport Högskoleutbildningarna och arbetsmarknaden är rekryteringsbehovet av speciallärare stigande fram till 2020.
Speciallärarexamen med specialisering mot utvecklingsstörning ger behörighet att undervisa i grundsärskolan, gymnasiesärskolan samt i särskild utbildning för vuxna. Vilka årskurser och ämnen som läraren ges behörighet att undervisa i avgörs av lärarens tidigare lärarutbildning.

Förkunskapskrav

Förkunskapskraven består av tre delar:
• Tidigare lärarexamen
• Yrkeserfarenhet
• Svenska/svenska som andraspråk och matematik

Avlagd lärarexamen: grundlärarexamen, ämneslärarexamen, yrkeslärarexamen, förskollärarexamen eller motsvarande.

Tre års yrkeserfarenhet omfattande minst halvtid av pedagogiskt arbete efter examen. Yrkeserfarenheten ska styrkas med tjänstgöringsintyg som skickas in separat i samband med ansökan. Se adress under ansökan.

Tjänstgöringsintyg

Därutöver krävs Svenska B/Svenska 3/Svenska som andraspråk B/Svenska som andraspråk 3 och Engelska A/Engelska 6.

Urval

Från och med antagning till våren 2017 fördelas platserna procentuellt per urvalsgrupp.

  • Grupp 1: Förskollärarexamen, eller motsvarande, 20%.
  • Grupp 2: Grundlärarexamen samt Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, eller motsvarande, 60%.
  • Grupp 3: Ämneslärarexamen med inriktning mot gymnasieskolan, eller motsvarande, och Yrkeslärarexamen, eller motsvarande, 20%.

 

De sökande rangordnas efter antal högskolepoäng inom respektive grupp.

Kontakt

Studievägledning
Tina Mathé
031-786 2284
stvl.spec@ped.gu.se

Besöksadress: Västra Hamngatan 25, Pedagogen Hus A, rum A1 233B. Drop in: Besök efter överenskommelse

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2017-05-10
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?