Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Antal sökanden fortsätter att öka till kompletterande lärarutbildningar

Nyhet: 2019-04-17

Bilden visar studenter i det populära ämnet idrott och hälsa.

Bilden visar studenter i det populära ämnet idrott och hälsa.

Återigen har ett rekordstort antal personer sökt sig till kompletterande lärarutbildningar, en trend som gäller både Göteborgs universitet och nationellt.

Vid Göteborgs universitet utbildas ämneslärare inom fem olika utbildningar i över 25 olika ämnen. Förutom det längre ämneslärarprogrammet finns två varianter av kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) som enbart ges på vårterminer. Vid universitetet ges även Vidareutbildning av lärare utan lärarexamen (VAL) samt Utländska lärare och akademikers vidareutbildning (ULV).

– ULV har ökat med 17 % och VAL med 9 % jämfört med höstterminen 2018. Totalt har över 450 personer sökt sig till de båda utbildningarna. Om lika många sökande är behöriga som förra hösten väntas drygt 80 sökande antas till ULV och drygt 100 till VAL, säger Johan Hellgren Asplund, projektledare för ULV-och VAL-utbildningarna vid Göteborgs universitet.

Engelska och idrott och hälsa i topp bland förstahandssökanden

För Ämneslärarprogrammet är antalet förstahandssökande på totalen i princip samma som förra hösten. I år är det däremot fler förstahandssökanden till 7-9 jämfört med förra året och en nedgång bland sökanden till gymnasiet.

– Det är engelska som har högst söktryck och flest förstahandssökanden för gymnasiet. Och idrott och hälsa ligger i topp för åk 7-9. Däremot har ämnen som moderna språk, kemi (både på gymnasiet och 7-9) och biologi (7-9) låga förstahandsvalssiffor. Samtidigt pekar analyser på att lärarbristen är särskilt stor inom bl.a. naturvetenskapliga ämnen, säger Karin Jorthé, utbildningshandläggare för ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet.

En förändring som gäller från och med denna ansökningsomgång är att de flesta studenter antas till ett ingångsämne istället för som tidigare fasta ämneskombinationer. Sedan väljer de sitt andraämne under programmets andra termin.

– Vår förhoppning är att denna förändring bland annat ska leda till att studenterna efter antagning ges möjlighet att reflektera över sitt val av andraämne, exempelvis i relation till arbetsmarknadens behov, säger Anders Larsson, utbildningshandläggare för ämneslärarprogrammet vid Göteborgs universitet.

Läs mer om Ämneslärarprogrammet
Läs mer om Utländska lärare och akademikers vidareutbildning (ULV)
Läs mer om Vidareutbildning av lärare utan lärarexamen (VAL)
 

AV:

Sidansvarig: webbansvarig UF och EUL|Sidan uppdaterades: 2006-08-31
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?