Anja Sundell Gustafsson - Lärarutbildning, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Är barnens "medupptäckare"

Anja lyssnar på flicka i förskolan. Foto: Gunnar Jönsson, Medieteknik GUAnja Sundell Gustafsson har arbetat med olika uppdrag inom förskola, pedagogisk omsorg och skola i över 40 år.

Det bästa med jobbet är att få vara en medupptäckare och vän under barnens tid i förskolan

Hej Anja, du har arbetat i många år som förskollärare och du är även mentor. Kan du berätta lite mer om vem du är?

– Jag heter Anja Sundell Gustafsson och är 61 år. Jag blev förskollärare 1978 och har arbetat i Mölndals stad 41 år med olika uppdrag inom förskola, pedagogisk omsorg och skola.

På min nuvarande pedagogiska enhet har jag arbetat sedan 1995.

Vad innebär jobbet som mentor?

– Jag är en av tre mentorer i Mölndal, så jag är mentor till 1/3 av alla nyexaminerade nyanställda förskollärare i kommunen för att de ska utvecklas i sin yrkesroll. I uppdraget, som omfattar 20 procent av min tjänst, har jag träffar med min grupp ungefär en gång i månaden. Ett område som vi arbetar mycket med är den så kallade "praxischocken" - att få ihop teori och praktik i vardagen.

Jag har också enskild handledning och coachning med de nyanställda.  Dessutom har vi träffar med de andra grupperna och då jobbar de mycket med självreflektion. Genom att inspireras av varandras arbetsplatser lär de mycket av varandra.

Mentorsuppdraget innebär att även jag får möjlighet att utvecklas i min egen yrkesroll.

Kan du beskriva hur ni arbetar i ert arbetslag på förskolan?

Anna i arbetslaget. Foto: Gunnar Jönsson, Medieteknik, GUI min grupp är vi tre förskollärare. Vi samarbetar med en öppnings/stängningsgrupp där våra tidiga och sena barn tas om hand mellan 6.30-7.15 och 16.30-17.30.

I vårt arbetslag turas vi om att arbeta tre olika skift under dagen mellan 7.15-16.30. Vi utgår från vår läroplan och barnen när vi planerar all utbildning och den övergripande undervisningen tillsammans.

Arbetslagets planeringstid är 1,5 h per vecka. Då ansvarsfördelar vi specifika undervisningar, utvecklingssamtal, förändringar av lärmiljöer inköp av pedagogiskt material med mera. Tid för egen reflektion/planering är 2,5 h per vecka. Utöver detta har vi också studiedagar och arbetsplatsträffar.

Jag känner mig stolt över att tillsammans med mina kollegor kunna skapa förutsättningar för barn att utveckla förståelse och kunskap om allas lika värde, demokrati, integritet och socialt samspel.

Hur ser en dag på förskolan ut?

– Den pedagog som har tidiga passet hämtar barn som kommit före 7.15 på den avdelning som har morgonpasset, tar emot familjer i tamburen samt förbereder frukost. Vid 7.45 kommer ”mellanpedagogen” i lagom tid till att frukosten serveras kl 8.00.

Den ”sena pedagogen” anländer en timma senare, då går halva Anders i arbetslaget. Foto: Gunnar Jönsson, Medieteknik GUbarngruppen ut. Efter lunch går gruppen som varit inne på förmiddagen ut. Vi varierar mellan olika gårdar som tillhör förskolan, olika skogar och lekplatser knutna till barnens boendemiljö. Vad vi väljer beror på vilka aktiviteter och undervisningar barnen ska få vara med om.

När vi är tillbaka på förskolan efter ett par timmar så delas barnen i mindre grupper, då berättar vi sagor på olika sätt tillsammans före lunch. Under lunchen sitter barnen i tre olika rum, tillsammans med en pedagog, för att få en lugn pedagogisk måltid.

En dag i veckan går hela gruppen till skogen, då äter vi även lunch ute. På eftermiddagen äter vi mellanmål tillsammans, oftast ute på någon gård.

Din förskola har en ”uteprofil”. Vad innebär det?

Allt vi gör inne kan också göras ute– Förutom planerade aktiviteter och undervisningar har barnen tillgång till olika lek/lärandemiljöer under dagen. Allt vi gör inne kan också göras ute.

I all vår uteverksamhet kan barnen välja aktiviteter som vi gör inne, till exempel läsa böcker, måla, dansa, bygg/konstruktionslek. Vi har förråd ute på gårdarna med olika lekmaterial till barnen. När vi går till skogen lastar vi lekmaterial i våra skogsvagnar.

Den dagen vi går till skogen är vi ute mellan 9.00-14.00. I skogen har vi undervisningar/aktiviteter som till exempel äventyrspedagogik, ljudpromenader, hinderbanor med samarbetsövningar vi forskar tillsammans och lekar som passar i skogen.

det finns en pedagogisk tanke i allt vi gör tillsammans med barnenHur har jobbet förändrats sedan du började jobba?

– När jag började arbeta i förskolan var vi 2,5 personal på 12 barn (äldre barn 3-7 år) Några barn kom tillbaka efter skolan och var med oss. Vi var närvarande och gjorde mycket roliga äventyr tillsammans med barnen. Men jag upplever att vi inte arbetade så medvetet och målinriktat då som vi gör nu.

Nu är vi tre personal, oftast två förskollärare och en barnskötare och 23 barn (äldre barn 3-5 år). Vårt uppdrag nu innebär att mycket tid läggs på dokumentation, utvärdering och analys av verksamheten, det gäller både barnens enskilda utveckling, gruppens processer och för oss pedagoger.

Idag finns det en pedagogisk tanke i allt vi gör tillsammans med barnen. För tillfället fokuserar vi pedagoger mycket på den nya läroplanen (Lpfö 18). Till exempel: Hur kan vi erövra och förstå ord och begrepp som "förundran" och "fantasi"? Ett annat område som vi fördjupar oss i just nu är hur vi kan arbeta med språkutveckling.

Jag känner mig stolt över att tillsammans med mina kollegor kunna skapa förutsättningar för barn att utveckla förståelse och kunskap om bland annat allas lika värde, demokrati, integritet och socialt samspel.

Fakta

Utbildning: utbildad förskollärare vid Göteborgs universitet 1976-1978. Idag är utbildningen, enligt ordinarie studiegång, 3,5 år.

Om arbetsplatsen förskolan

Personaltäthet: Oftast två förskollärare och en barnskötare i varje grupp, men kan även vara tre förskollärare.

Barn per avdelning:

  • 17 barn mellan 1-3 år (yngre grupp)
  • 23 barn mellan 3-5 år (äldregrupp)

Arbetstider: Hos oss börjar förskollärarna  7.00-7.30 och slutar 16.30-17.00. Barnskötarna öppnar och stänger så de börjar tidigare och slutar senare.

Mer information

 

Foto: Gunnar Jönsson, Medieteknik, Göteborgs universitet.
Förutom Anja Sundell Gustafsson (bild 1 och 4) syns hennes kollegor i arbetslaget, Anna Törnqvist (bild 2) och Anders Carlsson (bild 3), samt några av barnen på förskolan.

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2019-05-17
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?