Intervju med en student - Emil Dornerus - Lärarutbildning, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"Att läsa till lärare är jätteutvecklande"

Emil Dornerus läser till grundlärare, årskurs 4-6, ämnena musik, matte, engelska och svenska. Han är nu inne på sin femte termin av åtta. ”På denna utbildning blir jag medveten om mig själv och min omgivning på ett sätt som jag har nytta av hela livet”, säger han.

Vad är det på utbildningen som är så utvecklande?

- Det är att den är tvärvetenskapligt upplagd och det gör att det känns som jag verkligen lär mig saker. Och så förstås alla möten med människor som ger en förståelse för andra. Kommunikation och bemötande är några grundläggande byggstenar och jag får ständigt reflektera över hur jag själv fungerar med andra.

Det kan till exempel handla om att tala inför många, eller att bli ifrågasatt.

- Man inte bekväm i alla situationer från början. Ens kunskap sätts på ofta på prov och man blir utmanad på olika sätt. Det är jätteutvecklande.

Musiken en ledstjärna

Emil har hållit på med musik sen han var åtta, så tanken på att bli musiklärare har alltid funnits där.

Själv gick han på Furulundsskolan i Partille och där fanns det en musikprofil.

-Vi hade god tillgång till musiksalarna och det gav en slags replokalkänsla.

Hans bror är lärare. Och hans mamma är mycket intresserad av Montessoripedagogik. Detta kan också ha inspirerat honom till hans yrkesval i viss mån

Egna lärare förebilder

- Jag har också haft jättebra lärare som ju är mina förebilder. Jag har alltid haft en positiv bild av skolan som plats.

Om att jobba i mellanstadiet säger han:

- Det är en rolig ålder. Sådär mittemellan liten och stor. I den åldern fann jag mig själv och började mitt identitetsskapande. Det är en viktig ålder.

Nöjd med VFU

Han gör sin VFU, den verksamhetsförlagda utbildningen, på Vallhamraskolan i Partille - en skola där de är duktiga på att jobba med IT.

- Vi har bloggat och fått filma oss själva. Och så har vi spelat in ljudfiler. Det är väldigt spännande och det känns som om jag får vara med och bryta ny pedagogisk mark.

Eftersom han bara är 23 år så är han nära elevernas verklighet.

- Jag är ju också en ”digital inföding” och tycker att jag förstår dem väl, säger Emil Dornerus.

 

FEM KORTA

Varför plugga i Gbg?
- Jag valde utbildningen i Göteborg främst för att jag bor och är uppväxt här. Då jag är musiker och spelar i band vid sidan av mina studier, så ville jag gärna ha möjligheten att kunna arbeta och repa med bandet parallellt med min utbildning. En annan anledning till att Göteborgs universitet lockade var för att min bror tidigare har gått lärarutbildningen här och rekommenderade den till mig. Att välja Göteborgs universitet kändes helt enkelt mest naturligt för mig.
 

Varför lärarutbildningen?
- Jag valde lärarutbildningen då jag gillar att arbeta med människor, samtidigt som jag vill verka i en miljö där båda jag och min omgivning kan lära sig och utvecklas. Eftersom jag är musiker så har tanken att bli musiklärare alltid funnits där och skolan har alltid varit en positiv plats för mig.

Bästa kursen hittills?
- Bästa kursen hittills har varit musikkursen och VFU-kurserna. Musikkursen var inspirerande och varierande. Det var mycket praktiskt musicerande med bland annat gitarrlektioner, sånglektioner, spel i ensemble, konserter och skapande av egna verk och inspelning. VFU-kurserna är alltid väldigt roliga då man får vara ute på riktigt och träffa elever. Allt som man arbetar med på sin HFU sätts i perspektiv ytterligare på praktiken och man märker hur man utvecklas för varje gång.
 

Hur var mötet med förskolan/skolan på VFU?
- Min personliga upplevelse av det första mötet med skolan på VFU var att allt var bra planerat. Jag blev tilldelad en skola som låg geografiskt nära mitt hem, och på skolan blev jag bemött av personal på ett välkommande och positivt sätt. Under hela min utbildning har jag haft möjlighet att stanna kvar på min VFU-skola, vilket gjort att jag skapat en nära och bra relation med min lokala lärarutbildare och med övrig personal på skolan.

Största utmaningen?
- Den största utmaningen är att sätta sig in i olika perspektiv och i att kunna lära sig att hantera balansgången mellan olika ställningstaganden som man får göra som lärare utifrån allt man lär sig och får se under utbildningen. Att finna sin egen lärarroll är något som är svårt och som jag tror man fortsätter jobba på och söker denna efter även när man är ”färdigutbildad”.


 

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2015-12-29
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?