Josefine Werner - Lärarutbildning, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Josefine Werner

Josefine Werner

Varför grundlärarutbildning?
– Jag valde att studera till lärare F-3 för att jag gärna vill arbeta med barn, och jag ville få möjligheten att vara med och utbilda kommande generationer. Barn är ju vår framtid, och de är dessutom pigga på att lära sig vilket är otroligt kul och motiverande för mig som lärare!

En stor anledning till att jag valde just lärare och inriktningen F-3 var en lärare jag hade när jag själv gick i grundskolan, som hette Torbjörn. Han var min förebild när jag var yngre och är det fortfarande än idag – han är en sådan lärare jag hoppas kunna vara. Under gymnasiet insåg jag att det här var vad jag ville göra; bli lärare så att jag också kan hjälpa till att utbilda kommande generationer och vara en förebild jag också.

Varför plugga i Göteborg?
– Göteborg är en storstad som ändå är mysig och hemtrevlig. Det finns caféer överallt, som bra ställen att hänga på! Alla universitetets lokaler är centralt belägna, vilket gör det lätt att ta sig överallt. Man känner lätt gemenskap med andra studenter, och det kan ju delvis bero på att alla universitetets institutioner ligger så pass nära varandra.

Bäst med utbildningen?
– Alla upplevelser, lärdomar och nya vänner som jag fick med mig! Jag blev så otroligt mycket rikare på kunskap, både under VFU:n som på kurserna på GU. Alla lärare, professorer, föreläsare och seminarieledare är otroligt kompetenta och måna om att vi studenter ska lyckas. De fanns alltid där för att hjälpa och stötta oss studenter när det behövdes.

Det är verkligen ett lagarbete, vilket jag är positivt överraskad av!

Första aha-upplevelsen när du började jobba?
– För mig har den största aha-upplevelsen varit hur mycket lärare faktiskt samarbetar med varandra, stöttar varandra, utbyter råd, lektionstips osv. Det är verkligen ett lagarbete, vilket jag är positivt överraskad av! Jag är säker på att jag under min karriär kommer få många fler aha-upplevelser.

Roligaste stund på jobbet?
– Roligast på jobbet har jag när jag undervisar, när eleverna är delaktiga och jag märker att de brinner för att lära sig mer. Jag märker att de tycker det är roligt med skolan, speciellt när de får lära sig saker de är intresserade av och som ligger dem nära. Ingen dag är den andra lik, vilket gör jobbet både spännande, utmanande och roligt!

"Dela-kicken"-ögonblick
– Det var när en elev hade problem i matten med övergången mellan 10-kompisar och 20-kompisar. Vi satt tillsammans och knåpade och jag visade olika sätt man kunde använda sig av, tills ett bara fastnade hos eleven! Det märktes att det var ett riktigt aha-ögonblick för eleven, och hen var så nöjd efter den lektionen. Det var en otrolig känsla för mig som lärare också såklart, att få vara med och dela elevens upptäckt!

att jag som lärare vill prova på nya aktiviteter och metoder tror jag är viktigt

Största utmaningen i jobbet?
– För mig har den största utmaningen hittills varit att samla in lektionsmaterial och förbereda alla lektioner. Man spenderar väldigt mycket tid på det som ny lärare då man ju inte är van, och det kan ibland kännas frustrerande att man inte redan har massa material insamlat som man kan välja från. Men det är även kul att få pröva på olika saker och inte fastna i en och samma rutin, och att jag som lärare vill prova på nya aktiviteter och metoder tror jag är viktigt.

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2019-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?