Yuliya Sotnyk Larsson - Lärarutbildning, Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Yuliya jobbar som klasslärare

 

Foto: Gunnar Jönsson, MedieteknikYuliya Sotnyk Larsson jobbar som klasslärare i en grundskola i Västra Göteborg.

Utbildad till lärare både i Ukraina och Sverige

Yuliya, kan du berätta lite om dig själv och din väg till läraryrket?

– Jag har jobbat som lärare i Sverige i tio år, men kommer ursprungligen från Ukraina. Där undervisade jag enbart i engelska. Jag har studerat både i Ukraina och i Sverige. Vid Göteborgs universitet kompletterade jag med matematik, svenska, no/teknik, lite engelska samt allmänt utbildningsområde inom ULV.

...bara arbete på lågstadiet ger möjligheten att se barnet och klassen hela skoldagen.

Minns du hur du tänkte när du valde att utbilda dig till grundlärare F-3?

– Jag tycker om att arbeta som klasslärare, på lågstadiet, eftersom detta ger möjlighet att skapa relationer med både barnen och deras föräldrar, vilket underlättar min undervisning.

För mig känns det viktigt att se barnet/klassen under hela skoldagen, inklusive delar av fritids. Det är bara arbete på lågstadiet som ger den möjligheten. Inom förskoleklass upp till åk 3 kan jag arbeta mycket tematiskt och jag har också stor frihet att bestämma över dagen själv och hur jag arbetar med alla ämnen som matematik, svenska, engelska och no/teknik.

Hur arbetar du, som nu är klasslärare i en årskurs 1, tillsammans med lärare på fritids?

– Jag har arbetat med Anna, som är en av klassens lärare på fritids, i nio år, så vi känner varandra väl  och tänker på samma sätt.

Tillsammans planerar vi utifrån läroplanen samt allt övrigt som klassen behöver. Vi kompletterar varandra och känner till varandras styrkor.

Foto: Gunnar JönssonBilden: Anna Johnsson, en av lärarna på fritids och Yuliyas närmsta kollega.

Om det behövs kan jag ha matte en hel förmiddag.Vad skulle du säga är det bästa med ditt jobb? 

– Helheten. Att undervisa och att se barnen under hela skoldagen, under lektionerna och på rasterna, men även den täta kontakten med föräldrarna. Och friheten över skoldagen - om det skulle behövas kan jag ha matte en hel förmiddag.

Ditt bästa råd till en person som funderar på att bli lärare i grundskolan?

- Det är inte helt lätt att svara på den frågan, men

  • Tycker du om barn?
  • Kan du förklara en och samma sak flera gånger?
  • Har du tålamod och är påhittig?
  • Är du stresstålig och kan ha flera bollar i luften?
  • Vill du utvecklas?

Om svaret är ja på alla frågor, då kan du bli lärare!

FAKTA OM ULV

Fakta om Utländska lärare och akademikers vidareutbildning (ULV)

Har du en utländsk lärarutbildning eller ämnesutbildning och vill arbeta som lärare i Sverige? Genom ULV kan du komplettera din utbildning för att nå svensk lärarbehörighet.

Antagningskrav:

  • En utländsk lärarexamen eller en generell examen i ett svenskt skolämne. Utbildningen ska motsvara minst två år på postgymnasial nivå.
  • Godkänt betyg i svenska som andraspråk 3, eller motsvarande
  • Dessutom måste Göteborgs universitet kunna erbjuda de kurser som behövs för sökt komplettering.

Utbildningen genom ULV varierar i längd,  beroende på dina tidigare studier och den komplettering du är antagen mot, men får som mest omfatta 120 högskolepoäng (hp).

Läs mer: https://lararutbildning.gu.se/utbildning/ulv

 

Foto: Gunnar Jönsson, Medieteknik Göteborgs universitet

Sidansvarig: Gunilla Johnander Parlenvi|Sidan uppdaterades: 2019-12-09
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?